Kérés

Oldalamon a saját szerkesztésű képeimet találod. Kérlek ne szerkeszd át őket és ne távolítsd el a nevem! Köszönöm!

2013. január 28., hétfő

JANIKOVSZKY ÉVA: ÖRÜLJ, HOGY FIÚ!



Van, amit az ember elõre megérez. Különösen akkor, ha nemsokára anya lesz. Biztos voltam benne, hogy nekem csak kislányom lehet. A fiúk szemtelenek, durvák és csúnyán beszélnek.
A lányok szépek, kedvesek és szeretik a mamájukat.
Nekem lányom lesz. Szõke hajú és kék szemû. Angyalka, Tünde vagy Virág. Vagy fekete hajú és sötét szemû. Akkor meg Réka, Klaudia vagy Dorottya. Esetleg Seherezádé. Persze lehet vöröses hajú és zöld szemû Rebeka, Mónika vagy Kleopátra, s ha gesztenyebarna lesz, szürkés­kékes-zöldes szemmel: Kinga, Georgina vagy Gyöngyvér.
Már eljött az ideje, és én még mindig nem döntöttem. Mert az apja is mondott neveket, és ezzel csak megzavart.
Végül úgy határoztam, hogy elõbb majd megnézem, hogy milyen színû a haja meg a szeme.
és attól függõen lesz Amanda, Imola vagy Fruzsina. Úgyis tõlem kérdik, hogy mi legyen a neve,
ha már megszületett. Hát valóban tõlem kérdezték, csak elõbb annyit mondtak:
GRATULÁLUNK, ANYUKA! KISFIÚ!
Mert úgy látszik, néha még egy anya is tévedhet a megérzéseiben.
És az az érdekes, hogy amikor meghallottam, hogy én most már igazán anyuka vagyok, és kisfiam van, eszembe se jutott, hogy lányt akartam, csak annak örültem, hogy végre megszületett és egészséges,
és amikor fölsírt, tudtam, hogy csak õ lehet a mi gyerekünk.
Hogyan is lett volna lány, mikor fiú!
És amikor megkérdezték, hogy mi legyen a neve, mindjárt kettõt is mondtam, pedig nem is gondolkoztam rajta, csak egyszerûen tudtam, hogy úgy hívják. Különben is, nehéz lett volna eldöntenem, hogy melyik név illik jobban hozzá, mert kicsit kopasz volt, és nem nyitotta ki a szemét.
De amikor mellém fektették, és azt mondtam neki, hogy drága kisfiam, láttam, hogy megérti, és õ is szeretné
nekem azt mondani, hogy , drága anyukám.
Persze erre még várnunk kell egy kicsit. Én az elsõ perctõl fogva örültem a fiamnak, csak akkor még nem tudtam, hogy másnak is akkora öröm, hogy nekem fiam született.
Hogy örült az apja!
Sose mondta, hogy õ fiút szeretne, de valószínûleg így van, mert egyre csak azt kiabálta, hogy fiam született, fiam született, fiam született, amíg fel nem világosítottam, hogy nekem is. Én igazán az elsõ perctõl fogva örültem a fiamnak, és annak is örültem, hogy az apja annyira örül a fiának, pedig akkor még nem is gondoltam arra, hogy egy fiú az sokkal jobb, mint egy lány. Aztán meggyõztek róla.
Örülj, hogy fiú ! mondta az anyám, egy fiúnak mindig könnyebb az élete !
És õ csak tudja, hiszen lánynak született.
Örülj, hogy fiú ! mondta az apám, egy lánnyal mindig sokkal több baj van !
És õ csak tudja, hiszen neki is lánya van.
Örülj, hogy fiú ! mondta a bátyám, így nem fog annyit bõgni, mint te, kiskorodban!
És neki is igaza van, mert én tényleg sokat bõgtem, amikor õ húzta a hajamat.
Örüljön, hogy fiú, mondta a nõvérke is, amikor haza készültünk, és a kezembe nyomta a kisfiamat. Igaz, hogy õ nem mondott többet, szaladt vissza a többi mert kisbabához, aki mind bõgött valamiért, de biztosan neki is megvolt az oka, hogy ezt mondta.
Amikor már otthon voltunk, és megjelentek a rokonok, a szomszédok és a barátaink gyereknézõbe, õk világosan meg is mondták, hogy miért jobb egy kisfiú; mint egy kislány.
Örülj, hogy fiú, mondták a rokonok, a szomszédok és a barátaink mind.
A lányok nyafkák, kényeskedõk és semmi se jó nekik. Bezzeg a fiúk ! Egy fiú az okos és erõs és bátor!
Tinka néni még azt is hozzátette, hogy egy fiú az mindenhez ért, egy fiú kész ezermester ! S azt hiszem, ez mind így igaz. Mert ahogy elnézem a fiamat, már most látszik rajta. hogy milyen okos.
Ha megnõ, biztosan tudni fogja, hogy kik lövöldöznek a tévéhíradóban és mért, hogy a nyilvános vitákban, amikor minden érv olyan meggyõzõ, végül is kinek van igaza, és nemcsak jelentkezik majd minden vetélkedõre, hanem meg is nyeri.
Ahogy elnézem a fiamat, már most látszik rajta az is, hogy milyen erõs. Ha megnõ, biztosan egybõl kinyitja nekem a csavaros tetejû üvegeket, könnyen feldobja a koffereket a csomagtartóba, és egyedül megemeli az ágyat, ha alá kell tenni a szõnyeget.
Ahogy elnézem a fiamat, már most látszik rajta az is, hogy milyen bátor. Ha megnõ, biztosan kikergeti az. ablakon a nagy zümmögõ bogarat, ha villámlik és dörög az ég, azt mondja majd: ugyan már, csak egy kis zivatar, és nem ijed meg attól sem, ha bennragad a liftben a kilencedik és a tizedik között.
Ahogy elnézem a fiamat, azt hiszem, Tinka néninek is igaza van, mert már most látszik rajta, hogy milyen ügyes. Nem azért, mert az én fiam, de ritkaság, hogy egy gyerek már kéthetes korában felemelje a fejét, és még inkább, hogy kéthónapos korában a hasáról a hátára forduljon, és vissza.
Arról nem is beszélve, hogy tegnap megfogta a bögrét ! Nem vagyok ábrándos természet, de amikor láttam,
hogy megfogja a bögrét, mégis elábrándoztam.
Ha nagy lesz a fiam, megjavítja a redõnyt, ha megakad, a csapot, ha csöpög, a fregolit, ha leszakad. a rádiót, ha röcsög, a tévét, ha fut a kép, a frizsidert, ha nem hût, a mosógép kerekét, s a kályhát, ha nem fût, a vasalót, ha zárlatos, a kvarcórát, a porszívót, a cipzárat, a szárítót, s mindez nem is csodálatos, hisz egy fiú mindenhez ért.
És fölkaptam a fiamat a kiságyból és összevissza pusziltam örömömben. Este megkértem az apját, hogy csinálja meg a kiságy oldalát, mert egy léc kilazult, és elmondtam neki is, hogy milyen ezermester lesz a mi fiúnk.
Ennek az apja is nagyom örült, és mondta, hogy addig is inkább szóljak a szomszédék Jóskájának, mert õ, sajnos, nem ért az asztalosmunkához.
Sokszor felemelem a kisfiamat a magasba, mert úgy szeretném, ha már nagyobb lenne ! De most még kicsi.
És amíg kicsi, hagyom ugyan megnõni azt a gyönyörû szöszke haját, de világoskékbe öltöztetem, hogy mindenki lássa: , kisfiú és senki se mondja, hogy jaj, de aranyos kislány, csak azért, mert olyan szép.
Ha már nagyobb lesz, akkor majd levágatom a haját fiúsra, és veszek neki kis farmernadrágot meg csíkos trikót meg tornacipõt, hogy olyan legyen, mint egy nagyfiú kicsiben. És amikor már valóban nagyfiú lesz, és õ maga növeszti meg a haját, és nem akar mást hordani, csak farmernadrágot meg trikót meg tornacipõt, akkor veszek neki szép sötétkék öltönyt fehér inggel és nyakkendõvel, és elvi szem a borbélyhoz és levágatom a haját, hogy olyan legyen, mint egy kisfiú nagyban.
Ha én meg a nagyfiam végigmegyünk az utcán, biztos, hogy mindenki utánunk fordul.
A lányok majd azért fordulnak utánunk, hogy megnézzék a fiamat, aki magas és izmos és jóképû, az idõsebbek meg azért, hogy megnézzék azt az igazán fiatal anyukát, akinek ilyen figyelmes és jól nevelt fia van.
Mert ez is látszani fog rajta.
Az én fiam olyan figyelmes lesz, ha megnõ, hogy magától megáll minden cipõbolt kirakata elõtt, ha együtt sétálunk, mindig otthon marad köszönni, ha meghívom a barátnõimet egy kis beszélgetésre, és sose kérdi meg, hogy melyik is a kedvenc kölnim, mielõtt meglep vele, mert tudja.
Az én fiam olyan jól nevelt lesz, hogy csak azért ül le elsõnek a buszban, hogy aztán átadhassa a helyét másnak, az öreg néniktõl és bácsiktól nemcsak megkérdezi, hogy hogy tetszik lenni, hanem azt is végighallgatja, ha netán elmondják; és senkinek sem felejt el üdvözlõ lapot küldeni a nyaralásból.
Én meg csak hallgathatom, amikor az ismerõsök és a szomszédok elújságolják: nahát, milyen aranyos ez a fiú, még nekem sem felejtett el üdvözlõ lapot küldeni a nyaralásból !
Elnézem a fiamat, hát mindez most még nem látszik rajta, mert még kicsi, . és csak ezután fogom jól nevelni.
Egyelõre ugyanis felveszem, ha sír, mert most még én vagyok hozzá gyöngéd és figyelmes.
De tudom, hogy mi olyan jóban leszünk a fiammal, hogy mindig nekem mutatja meg elõször a térdét, ha felhorzsolta, a léggömbjét, ha kipukkasztotta, és a fagylaltját, ha leejtette.
És ha megnõ, nekem mutatja meg elõször a bizonyítványát, a jogosítványát, és a kislányt, akit el akar venni.
Micsoda szerencse, hogy fiam született !
Örülök, hogy fiú, mert így lesz, akit az apja elvihet a focimeccsre, s akit utána haza is kell hozni, lesz, akivel az apja itthon is kártyázhat, sakkozhat, bélyegezhet, és lesz, akivel megbeszélheti, hogy szerinte mi baja a karburátornak.
Arról nem is beszélve, hogy lesz, aki magától leszalad a sportújságért, és sosem felejti el bedobni a totószelvényt.
Örülök, hogy fiú, mert majd megmutatja az apjának, hogy egy fiú is szívesen kuktáskodik a konyhán, hogy egy fiúnak is eszébe juthat, hogy a nagymamának másnap lesz a nevenapja, és hogy egy fiú is észreveheti, ha az anyja fodrásznál volt.
Örülök, hogy fiú, mert egy fiúból minden lehet, még hajóskapitány, karmester vagy sarkkutató is, de azért jobban szeretném, ha öttusabajnok, vagy feltaláló lenne, vagy valamilyen televíziós személyiség, és ha majd
a gyermekkoráról faggatja a riporter a tévében, akkor elmondaná, hogy tulajdonképpen mindent a szülõi háznak köszönhet.
És ha netán meg akarták mutatni az édesanyja fényképét is, akkor azt a nyári képemet adom oda, a pöttyös ruhásat, a fûzfa alatt.
Elnézem a fiamat és arra gondolok, milyen büszke leszek majd rá, ha ballag az óvodában, az iskolában, ha jutalomkönyvet kap és az osztályfõnöke megsúgja, hogy ilyen kivételes tehetséggel még nem volt dolga,
ha ifjúsági sportbajnokként áll a dobogón, ha doktorrá fogadják és kitüntetik, ha a fiatalok az õ képét
viselik a trikójukon.
Elnézem a fiamat, és arra gondolok, hogy fogok majd örülni, ha leszerel, ha hazalátogat, ha földet ér.
Elnézem a fiamat a kiságyban, és a fiam visszanéz rám. Örülök, hogy fiú vagy, mondom neki, bár kislányt szerettem volna, de akkor még nem ismertelek.
És úgy látszik, a fiam is örül, mert rám mosolyog. Talán arra gondol, hogy lesz neki még egy húga. Vagy ha nem lesz, akkor majd hoz õ egy kislányt a házhoz. Persze szépet, kedveset, olyat, aki szereti a mamáját.
Nemcsak a sajátját, hanem engem is.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése