Kérés

Oldalamon a saját szerkesztésű képeimet találod. Kérlek ne szerkeszd át őket és ne távolítsd el a nevem! Köszönöm!

2013. május 8., szerda

MÁJUS 9. – A II. VILÁGHÁBORÚ BEFEJEZŐDÉSÉNEK NAPJA EURÓPÁBAN – A GYŐZELEM NAPJA

Európában ezen a napon ért véget a második világháború. 1945. április 25-én az amerikai és a szovjet csapatok találkoztak az Elbánál. Április 30-án a Berlint ostromló szovjet erők elfoglalták a Reichstagot, Hitler öngyilkos lett. Május 8-án a III. Birodalom kapitulált, a német haderő feltétel nélkül letette a fegyvert. Május 9-én a szovjet hadsereg elérte Prágát, ezzel az európai hadszíntéren A MÁSODIK VILÁGHÁBORÚ VÉGET ÉRT, amely milliókat tett földönfutóvá, országokat és városokat rombolt le és közel 60 millió embert pusztított el. Május 9-én így a fasizmus felett aratott győzelemről emlékeznek meg világszerte, mely Európában egyben A BÉKE NAPJA is.


Illyés Gyula: Buda, 1945. május



Jól esik itt a rom között

ülnöm mégis, az otthonomban.

Nap süt, odaát tál csönög,

mert csak a ház fele van romban.

De én ezt választom, a félig

nyilt falú-tetejű szobát.

A kerti hármas sír se rémít,

én ástam nektek, katonák.



Összedobált székek és képek,

földre hányt könyvek, bútorok –

letörölöm a törmeléket

egy hű asztalról, így írok.

Ládán ülve itt írok és itt

olvasok, innen hallgatom

a madarak csevetelésit

s kislányomét az udvaron.


Elképzelem (s ez a valóság)

egy ország rom-csúcsán ülök.

De enged már a szomorúság –

Bár a jajok, bajok, dühök

fölcsapnak rám, fröcskölve-zúgva –

Ülök a tenger mult felett

s szeretnék énekelni újra,

mint a madarak s gyerekek!





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése